We use cookies to ensure that we give you the best experience on our portal. If you continue to use this site we will assume that you are happy with it.

Home

Kenali 7 jenis ubat batuk di farmasi, baru cepat sembuh

Kenali 7 jenis ubat batuk di farmasi, baru cepat sembuh

Seperti sekarang, ramai dalam kalangan kita yang dah terkena penyakit seperti Influenza dan dikatakan ‘musim’ kepada demam, selesema dan batuk. Oleh itu, bila anda berkunjung ke farmasi pastikan anda meminta jenis ubat yang betul supaya sakit dapat sembuh dalam jangka masa yang cepat. Bila kita ke farmasi untuk membeli ubat batuk, pastikan sebelum membeli kita tahu jenis batuk yang kita alami supaya senang mendapatkan ubat yang sesuai. 1. BATUK KERING Tanda-tanda: Tiada kahak, gatal tekak, suara bertukar jadi garau dan boleh buat hilang suaraPunca: Jangkitan virus di tekak, asma/lelah, habuk/jerebu/bahan kimia/asap rokok dan kesan sampingan ubat 2. BATUK BASAH Tanda-tanda:…
Read More
“Apa kaitan wifi dengan kemerdekaan?”

“Apa kaitan wifi dengan kemerdekaan?”

Logo dan tema untuk Hari Kebangsaan dan Hari Malaysia pada tahun ini, 2022 telah pun diumumkan kepada orang ramai. Namun, ramai yang dilihat kurang senang dan tidak begitu suka dengan logo yang dilancarkan oleh kerajaan itu berikutan ramai yang berpendapat rekaan logo tu tak cantik dan tiada kaitan dengan kemerdekaan negara. Difahamkan, jalur merah, kuning dan biru yang menyerupai simbol Wi-Fi itu adalah cerminan Keluarga Malaysia yang terdiri daripada pelbagai budaya dan kaum yang hidup harmoni di negara ini. Ini kerana konsep utama logo tersebut ialah jalur liputan internet yang melambangkan pembangungan sistem komunikasi dan infrastruktur pendigitalan yang makin maju…
Read More
Cara mudah pilih buah durian!

Cara mudah pilih buah durian!

Baru-baru ni, mesti ramai orang yang perasan banyak orang menjual durian kan? Durian sememangnya menjadi pilihan rakyat Malaysia. Ada juga yang tidak suka kerana baunya. Memang sesuai dengan gelarannya sebagai “King of Fruits” Kepada penggemar durian memang wajib kena kenal dan tahu akan buah ini. Mana tidaknya, ramai yang selalu ditipu ketika membeli durian. Bila dah bawa balik, sangat mengecewakan. Min pun pernah terkena, menghampakan betul 😒 CARA NAK PILIH BUAH DURIAN SEDAP BERLEMAK, MANIS DAN GEBU Nak pilih durian pun ada caranya. Nanti tidaklah rugi beli durian yang mahal-mahal. Ini antara caranya: 1. Pilih durian yang bulat Pernahkah korang…
Read More
Nak kekal cantik, kena ambil sarapan dengan pemakanan yang betul

Nak kekal cantik, kena ambil sarapan dengan pemakanan yang betul

Mereka yang mengimpikan kecantikan kekal dinasihatkan supaya sentiasa mengamalkan diet seimbang khususnya pengambilan makanan sihat semasa bersarapan. Menurut pakar nutrisi dari Akademi New York, Jonathan Valdev, zat yang perlu diambil semasa sarapan pagi bukanlah protein semata-mata sebaliknya, kandungan mineral lain yang mampu membuatkan wajah terlihat awet muda. "Pengambilan makanan tambahan mengandungi vitamin A, protein pembuat kolagen, vitamin C dan makanan antioksida yang lain ketika bersarapan turut membantu wajah lebih anjal di samping menyalurkan tenaga," ujarnya sambil menambah waktu sarapan tidak boleh dilewatkan. Berikut merupakan lima kebiasaan sarapan yang patut dihindari kerana mempercepatkan proses penuaan. 1) Minum kopi campuran Pengambilan kopi…
Read More
Raja Gelek bersara jika kesihatan terus merosot

Raja Gelek bersara jika kesihatan terus merosot

BAGAN DATUK: Raja Gelek Malaysia, Datuk M Daud Kilau, 84, reda sekiranya perlu mengucapkan selamat tinggal dunia nyanyian selepas berdepan masalah kesihatan sejak enam tahun lalu. "Kalau nak menyanyi semula memang jauh lagi dalam keadaan kesihatan kurang baik. Nak tinggalkan pentas juga tidak sesekali, itu rezeki saya yang dilahirkan sebagai penghibur. "Namun, terserah jika Allah tetapkan dan beri kesempatan masih boleh menyanyi, menyanyilah. "Jika tidak, tak mengapa perjalanan saya setakat ini sahajalah. Saya juga reda," katanya kepada BH Online. M Daud ditemui ketika menerima lawatan Timbalan Menteri Komunikasi dan Multimedia, Datuk Zahidi Zainul Abidin di kediamannya di Kampung Sungai Balai…
Read More
Dianggap tamak atau serba boleh?

Dianggap tamak atau serba boleh?

KUALA LUMPUR: Masih segar dalam ingatan bintang kecil molek, Shiha Zikir, 35, sindiran tajam dilemparkan seorang pelakon senior disebabkan minatnya semakin berputik dalam dunia lakonan. Meskipun insiden itu sudah lama berlaku, namun, pelakon drama Madam E-Wallet dan Perisik Cinta Tak Diundang itu masih mengingati kata-kata dilafazkan pelakon berkenaan yang masih membekas dalam hati dan terngiang-ngiang di telinganya hingga hari ini. "Ketika kejadian, saya baru berjinak-jinak dalam dunia lakonan dan itu juga kali pertama bertemu dengan pelakon senior ini. "Terkejut juga apabila pelakon senior ini menyindir, penyanyi yang nak jadi pelakon, berlakonlah betul-betul. Jangan nak merosakkan industri seni. "Bagi saya, insiden…
Read More
Tak payah tunggu kerja, anda boleh daftar KWSP seawal usia 14 tahun

Tak payah tunggu kerja, anda boleh daftar KWSP seawal usia 14 tahun

Selalunya bila sebut sahaja mengenai Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP), pasti kita tahu bahawa bila sudah bekerja sahaja boleh mendaftar sebagai ahli. Rupa-rupanya, untuk anda yang masih belum bekerja pun boleh sahaja mendaftar sebagai ahli sebagai tujuan ingin menyimpan wang. Seperti perkongsian dari seorang ayah ini di laman Facebooknya, mendaftarkan anak-anaknya yang berusia 14 dan 15 tahun dalam KWSP supaya dapat menyimpan wang untuk masa hadapan. BAPA DAFTAR ANAK KWSP SEAWAL USIA 14 TAHUN UNTUK SIMPAN DUIT Dua orang anak saya yang sulung dan no.2, kedua-duanya masih sekolah menengah telah pun mendaftar sebagai ahli KWSP pada tahun lepas (24 Disember…
Read More
Tips supaya bayi baru lahir boleh tidur sendiri

Tips supaya bayi baru lahir boleh tidur sendiri

Aktiviti harian akan menjadi sibuk selepas kelahiran bayi. Penjagaan bayi yang baru lahir mungkin dilihat terhad kepada penyusuan, mandi, menukar lampin dan memujuk – namun begitu, terdapat penjagaan lain yang diperlukan oleh bayi selain daripada penjagaan asas ini. Penjagaan kesihatan bayi yang lain termasuklah penjagaan kulit bayi, memahami tangisan bayi dan membantu dalam perkembangan bayi. Oleh yang demikian, seorang pengguna TikTok telah berkongsi cara menjaga bayi yang baru lahir tanpa ibunya berada setiap masa pada bayi supaya ibu-ibu ada masa untuk mereka sendiri walaupun sekejap. Baca juga:Punca Bayi Alami Sindrom Flat Head & Ini 6 Bantal Yang Sesuai Untuk Mereka…
Read More
Hanya guna Kurma Tin Adabi je!!!

Hanya guna Kurma Tin Adabi je!!!

Sudah pasti masih ramai dalam kalangan kita yang masih menerima kunjungan tetamu di rumah bukan? Dah bosan asyik sajikan ketupat, lemang dan rendang sahaja, apa kata anda sajikan pula menu nasi daging untuk mereka yang datang. Susah nak masak? RESEPI NASI DAGING ADABI VIRAL -Tumis tomato yang didadu -Tumis la sekali tiga sekawan -Bawang besar,cabai hijau -Tumis dengan planta,wangi -Pastu tuang la kurma Daging Adabi ni 1.Lepas tu ampa tuang la kuah ni dalam beras, kami tambah garam dengan kiub ayam dan daging rebus dalam ni..dan masaklah macam biasa. 2.Ni kami masak dua pot beras basmati bersamaan 3 pot air…
Read More
Sambal goreng pengantin hanya dijumpai di sekitar johor

Sambal goreng pengantin hanya dijumpai di sekitar johor

Dengar cerita, menu ini agak sukar ditemui lagi. Namun, masih ada yang meneruskan legasi sambal goreng pengantin ini. Terdapat di sesetengah tempat yang masih menyediakannya. Sambal goreng pengantin ini biasanya disajikan semasa majlis – majlis perkahwinan serta keraian di sekitar Johor dan Singapura. Tambahan pula, bahan-bahan yang diperlukan untuk sambal goreng pengantin ini agak banyak dan pelbagai. Malah tempoh memasak agak lama maka menjadikannya hidangan atau menu yang jarang disajikan lagi. Apa yang anda tunggu lagi, jom cuba masakan ini dengan ikuti resepi yang akan dikongsi oleh admin. Bahan-bahan : Udg 1/2 kg( buang kulit )Limpa 1/2 kgParu 1/2 kgHati…
Read More
ms Malay
X