We use cookies to ensure that we give you the best experience on our portal. If you continue to use this site we will assume that you are happy with it.

Food

Ladang jamin bekalan ayam di pasaran – Kementerian

Ladang jamin bekalan ayam di pasaran – Kementerian

KUALA LUMPUR: Jabatan Perkhidmatan Veterinar memeriksa kebanyakan ayam yang sedia membekalkan ayam di pasaran. Kementerian Pertanian dan Industri Makanan (Mafi) dalam satu kenyataan berkata, kekurangan pemeriksaan dilakukan. Berikutan laporan "kartel" ayam bertindak menghentikan operasi ladang sehingga menyebabkan bekalan ayam di pasaran. Jika tidak tepat, kementerian mengeluarkan laporan bahawa syarikat ternakan memberi jaminan bahawa ladang mereka akan terus menghantar ayam ke pasaran tempatan. Terutamanya ayam proses dalam bentuk ayam bulat, ayam "super", ayam "standard", dan potongan ayam. “Namun, tidak dinafikan ada antara ternakan ayam menghadapi masalah kualiti. "Dengan pertambahan berat ayam akibat dedak makanan, selain jangkitan penyakit dan keadaan cuaca panas…
Read More
Cara mengenali telur dari ayam yang tidak sihat

Cara mengenali telur dari ayam yang tidak sihat

Mungkin kita antara yang suka makan telur ayam. Tidak kira bagaimana ia dimasak, digoreng, direbus, atau digunakan sebagai bahan untuk membuat kek. Namun, yang paling penting ialah memilih telur ayam yang berada dalam keadaan sihat. BAGAIMANAKAH MENGENAL PASTI AYAM SIHAT? Ayam sihat makan pelbagai jenis makanan setiap hari. Ini termasuk daging kerana itu juga makanan yang mereka perlukan. Mereka mungkin memakan serangga, tikus, dan juga ular. Semua nutrien yang baik daripada makanan yang mereka makan disalurkan ke dalam telur mereka. Untuk mendapatkan nutrien ini, ayam harus dibiarkan bergerak bebas, keluar ke udara segar. Ayam yang dikurung di dalam bilik penetasan…
Read More
Hanya guna Kurma Tin Adabi je!!!

Hanya guna Kurma Tin Adabi je!!!

Sudah pasti masih ramai dalam kalangan kita yang masih menerima kunjungan tetamu di rumah bukan? Dah bosan asyik sajikan ketupat, lemang dan rendang sahaja, apa kata anda sajikan pula menu nasi daging untuk mereka yang datang. Susah nak masak? RESEPI NASI DAGING ADABI VIRAL -Tumis tomato yang didadu -Tumis la sekali tiga sekawan -Bawang besar,cabai hijau -Tumis dengan planta,wangi -Pastu tuang la kurma Daging Adabi ni 1.Lepas tu ampa tuang la kuah ni dalam beras, kami tambah garam dengan kiub ayam dan daging rebus dalam ni..dan masaklah macam biasa. 2.Ni kami masak dua pot beras basmati bersamaan 3 pot air…
Read More
Gadis peroleh RM4K sebulan niaga sambal acar ikan masin

Gadis peroleh RM4K sebulan niaga sambal acar ikan masin

Impiannya ingin menjadi seorang jurutera. Graduan Ijazah Sarjana Muda Kejuruteraan Pembuatan Robotik dan Automasi Universiti Teknikal Malaysia Melaka (UTeM), Nur Ashikien M Azhar terpaksa menerima saingan tinggi terutama dalam situasi semasa. Enggan membuang masa, gadis ini memilih untuk menceburi bidang perniagaan makanan demi kelangsungan hidup. Namun, siapa sangka idea menjual sambal acar ikan masin yang dimasak sendiri mampu mengubah hidupnya yang kini bergelar usahawan muda. Bercerita lanjut, anak ke-3 daripada 5 beradik itu berkata, perniagaan yang diceburinya secara online bermula Julai 2020 dengan bermodalkan Bantuan Prihatin Nasional (BPN). Lulus tahun 2016, banyakkan kerja sebelum pulang berniaga Ashiekien tamat pengajian pada…
Read More
Harga produk berasaskan gandum bakal meningkat

Harga produk berasaskan gandum bakal meningkat

KUALA LUMPUR: Tindakan India menyekat eksport gandum ke pasaran global termasuk Malaysia dijangka meningkatkan harga produk berasaskan bahan mentah itu, selain bakal menyumbang kepada kenaikan kadar inflasi dunia. Naib Pengerusi Gerakan Keadilan Monetari Malaysia, Prof Madya Dr Ahmed Razman Abdul Latiff, berkata langkah yang dilaksanakan bagi melindungi kepentingan pasaran domestik India itu juga dilihat menambah tekanan ke atas rantaian bekalan gandum global yang terjejas akibat krisis Russia-Ukraine. "Ini akan menyebabkan barangan tempatan berasaskan gandum akan menjadi lebih mahal, sekali gus boleh menyumbang kepada kenaikan kadar inflasi. "Situasi ini dijangka akan berterusan beberapa bulan lagi kerana bukan mudah meningkatkan kembali bekalan…
Read More
49 Tahun Berada Di Malaysia, KFC Kembalikan Semula Perasaan Cinta

49 Tahun Berada Di Malaysia, KFC Kembalikan Semula Perasaan Cinta

Bukan sekadar ayam goreng, KFC sentiasa dekat di hati kita semua. Mana tidaknya, tiap kali sambutan hari jadi, ulang tahun, perayaan dan juga peristiwa harian biasa, KFC mesti jadi pilihan serta banyak memori dekat KFC. Kita semua membesar menggemari ayam sedap hingga menjilat yang terkenal di dunia dan tidak pernah berhenti menyukainya. Ini bukanlah perkara luar biasa memandangkan KFC sudah berada di Malaysia selama 49 tahun. Tidak mengira muda atau tua, dari seluruh komuniti dan apa jua status, perkongsian cinta kita terhadap KFC mengeratkan hubungan silaturrahim dan membantu mencipta saat-saat manis bersama. Memberi anda lebih sebab untuk mencetuskan kembali rasa…
Read More
Sambal goreng pengantin hanya dijumpai di sekitar johor

Sambal goreng pengantin hanya dijumpai di sekitar johor

Dengar cerita, menu ini agak sukar ditemui lagi. Namun, masih ada yang meneruskan legasi sambal goreng pengantin ini. Terdapat di sesetengah tempat yang masih menyediakannya. Sambal goreng pengantin ini biasanya disajikan semasa majlis – majlis perkahwinan serta keraian di sekitar Johor dan Singapura. Tambahan pula, bahan-bahan yang diperlukan untuk sambal goreng pengantin ini agak banyak dan pelbagai. Malah tempoh memasak agak lama maka menjadikannya hidangan atau menu yang jarang disajikan lagi. Apa yang anda tunggu lagi, jom cuba masakan ini dengan ikuti resepi yang akan dikongsi oleh admin. Bahan-bahan : Udg 1/2 kg( buang kulit )Limpa 1/2 kgParu 1/2 kgHati…
Read More
Semperit guna 3 bahan je

Semperit guna 3 bahan je

Teringin nak buat sendiri biskut raya untuk Hari Raya nanti kan? Tapi bila google resipi, agak renyah untuk dicuba. Jangan risau, apa kata jom cuba resipi semperit ini. Resipi yang terpaling mudah untuk dicuba, lagi-lagi buat anda yang baru berjinak-jinak dalam bidang masakan. Sekali cuba buat, dijamin pasti akan menjadi. Jom lihat cara-caranya yang telah dikongsikan oleh Maa Shey Taa di bawah. Bahan-bahan: 1 pek tepung jagung 500gram1 pek butterSusu pekat ½ tinCeri / coklat chip sebagai hiasan Cara-cara: Mula-mula, satukan tepung jagung dan butter. Gaul menggunakan tangan sehingga sebati.Kemudian, masukkan susu pekat. Gaul lagi sampai tak melekat pada tangan.Masukan adunan ke dalam acuan…
Read More
8 Jenis kuih raya yang mesti ada masa Hari Raya!

8 Jenis kuih raya yang mesti ada masa Hari Raya!

Hari Raya Aidilfitri merupakan ganjaran yang paling ditunggu-tunggu umat Islam selepas bertungkus lumus melatih ketahanan rohani sepanjang bulan Ramadan. Antara persiapan penting menyambut Syawal ialah kuih raya. Setiap tahun, kami dihidangkan pelbagai jenis kuih raya atau biskut raya dalam pelbagai bentuk dan variasi. Masing-masing ada kisah tersendiri. Ikuti kisah menarik di sebalik 8 jenis kuih raya yang wajib ada semasa Hari Raya Aidilfitri. 1) Tart Nanas Kredit gambar: Budiman B Daud/Shutterstock.com Tart Nenas adalah antara kuih Raya yang terkenal dan tidak lekang oleh waktu. Teksturnya yang gebu dan rapuh membuatkan ia kelihatan cair di dalam mulut. Ditambah pula dengan inti…
Read More
Memasak Hidangan Tradisional Palestin

Memasak Hidangan Tradisional Palestin

Sempena menyambut bulan suci Ramadan tahun ini, UNHCR (Suruhanjaya Tinggi Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu untuk Pelarian) telah mengeluarkan video masakan bersama yang menampilkan cef selebriti dan penyokong UNHCR iaitu Anis Nabilah dan Dalya, seorang pelarian Palestin dan tukang masak rumah. Dalam video tersebut, Dalya membawa Anis Nabilah mempelajari langkah-langkah membuat ‘Maqlooba’, yang bermaksud “terbalik” dalam bahasa Arab. Ia adalah hidangan tradisional Palestin yang mengandungi nasi pedas, sayur-sayuran, dan daging rebus. Ia disalut dan dimasak, kemudian dimasukkan ke dalam hidangan untuk membentuk bentuk yang mengagumkan. Ketika dua chef berpengalaman memasak bersama di studio dapur, Dalya berkongsi hidangan yang menjadi kenangan ketika berada…
Read More
ms Malay
X